Fasanbryst -- opskrifter på fasanbryster

Gode opskrifter med fasanbryst

Pandestegt fasanbryst, braiseret fasanlår, selleri, mos og sauce

Presseklip om fasanbryst og fasan generelt

"En let og typisk vin fra området, som har en behagelig smag i starten og som slutter med en ret tør eftersmag. Kræver ingen dekantering. 9) 1989=Chardonnay Chardonnay, Raimait. -Fremragende flot spansk hvidvin med tørhed, elegance og fin frugt. Velegnet til velkomstglas eller til en forret- f.eks. et stykke laksemad.. uden rødkål. Server hvidvinen 8-10 gr. C, direkte fra køleskabet. Serveringstemperatur for alle rødvine: 18 gr.C- hverken mere eller mindre. Vinen bliver lun i glasset på rekordtid- og det påvirker karakteren, således at især de lettere bliver flade eller triste i smagen. Lørdagsmiddagen står på fasanbryst fra 4 fasaner. Det betyder ikke, at resten af fasanerne smides ud. De lægges evt. i fryseren til en middag før eller mellem jul og nytår. Opskriften på overlårene står på siden med decembermad. Som tilbehør bruges evt. opskriften på tranebærkompot. Den kan laves dagen før. Spis evt. ost efter hovedretten. Fasanbryst med æbleflødesauce […] 4 flåede fasaner […] ca. 25 gå smør til stegning Fasanbouillon af: brystskrog og underlår fra fasaner 1 spsk. vindruekerneolie 20 gå smør 1 dl Tawny Port 1 l hønsebouillon […] 2-stilke grøn top fra selleri Sauce af: 30 gå smør 1 Belle de Boscop […]"
Fasanbryst med tranebær, Berlingske Tidendende, 1991

Besøg også Bergholt for flere gode madopskrifter.

"Lad det trække lidt. Tag lidt af kålen op af gryden eller fadet og læg fasanbrysterne ned i kålen. Dæk igen med kål og øs væde over. Dæk retten til igen og damp retten videre i 20 min. ved lav varme. Gør imens grønsagerne i stand: Skræl gulerødder og persillerødder og skær dem i ensartede skiver eller tern. Damp dem passende møre i ganske lidt saltet vand, hæld vandet fra og vend dem i lidt smør. Anretning: Fordel kålen på et varmt fad. Læg fasanbrysterne […] på kålen. Fordel grønsagerne og hæld væden over. Pynt evt. med lidt krydderurter […] . Fasanbryst med svampe 2 fasaner- 250 gå svampe- 1 skalotteløg- 1 fed hvidløg- 1 dl hvidvin- 2 spsk cognac- 1 dl piskefløde- 1 spsk smør- 1 spsk olivenolie- salt og friskkværnet peber- friskhakket persille. Gør svampene i stand og skær dem i mindre stykker […] . Hak skalotteløg og hvidløg meget fint. Skær brystfileterne af fasanerne og gem lårene til en gryderet eller fond. Drys med salt og peber og brun dem let i smør og olivenolie. Læg kødet i et ovnfast fad. Steg svampene på den samme pande […] . Tilsæt løg og hvidløg og sautér det med."
Tid til at prøve en fasan, Berlingske Tidende, 1990

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License