Kaffebarer -- en oversigt

Kaffebarer i Danmark

Min ven Philip har fornyligt lanceret et nyt site, som byder på en samlet oversigt over kaffebarer i Danmark. Ikke nogen dårlig idé i min optik.

Presseklip om *kaffebarer*

"Og sammenlignet med de andre små væsener i ens liv har planterne den store fordel, at selv om det kan udløse en nedtur, når yndlingsrosen hænger med løvet, fordi hele havens lusebestand tilsyneladende har fået smag for den samme stakkels busk i år, så er det dog for ingenting at regne sammenlignet med, hvor ked af det man kan blive, hvis ens barn viser tegn på misvækst. Den hvæsende lyd fra en dampende cappuccinomaskine skærer ofte gennem luften på danske kaffebarer og cafeer. Mange danskere har stillet kaffemaskinen op i skabet, og har i stedet taget den italienske lyse drik til hjertet og ikke mindst til læberne. Selv de mest beskedne cafeterier og kantiner har maskiner, der kan sprøjte cappuccino ud i koppen. Eller i hvert fald noget, der ligner. For selv om en vellykket cappuccino ikke ligefrem kræver en italiener bag disken, er det nødvendigt med et basalt kendskab til processen og et håndelag, der rækker længere end et tryk på en knap. LørdagsLiv bød en kaffeentusiast med italienske aner på indtil flere kopper cappuccino på 10 udvalgte cafeer"
Kaffetjek: Cappuccino for en hård dommer, Politiken, 2001

"Derfor er der smuttere ind imellem, men det viser hende blot som et altfavnende åbent menneske. Hun forfølger stædigt idéer og giver aldrig op. Hun har et stort ansvar for, at kulturnat, modeuge og jazzfestival fungerer. Tokyo: Hvad er det de gør? Hvad er det de kan? Gates, Rockefeller, Hilton, Getty, Lynch, McCormack, Forbes og dem alle sammen. De enere, som kan bade i pengetanke større end Joachim von Ands, og som på toppen af karrieren kravler op ad hitlisterne over verdens rigeste mænd. Hvorfor er det ikke alle os andre, der stifter Microsoft, finder olie i Nordsøen, bygger kaffebarer over hele kloden eller sælger burgere og colaer til hinduer og kommunister. Hvad er det for særlige egenskaber, der gør, at netop disse personer nåede toppen af den amerikanske drøm i konkurrence med millioner af andre drømmere? The Little Book of Business Wisdom forsøge at aflure berømthederne deres hemmeligheder. I populær og forenklet form sættes kvadratroden af 50 af de største amerikanske pengemænds indsigt op i klare råd, enkle principper og korte vejledninger. I virkeligheden helt i tråd med Lee Iacoccas filosofi om, at alt væsentligt i en sag bør kunne stå på et A4 ark."
Bøger: Derfor blev de uhyrligt rige, Jyllands-Posten, 2001

"I de nærmeste år vil supermarkedskunderne opleve et langt større udbud af specialkaffe på hylderne, det vil ganske enkelt være kravet fra de yngre forbrugere ", siger Jens Mondrup. Han er chefindkøber for Dansk Kaffekompagni A\S, der forsyner både FDB, Irma og Fakta, og desuden har en vis eksport til Sverige og Storbritannien. Interessen for specialkaffe hænger tæt sammen med et fænomen, der nu er ved at bide sig fast i Danmark: kaffebarer. Ikke af den gammeldags slags, hvor man kunne købe en ganske ordinær kop kaffe og en ostemad til, men derimod højt specialiserede udskænkningssteder. Kaffebarer, hvor kunden vælger mellem en række nøje definerede sorter og blandinger- i visse tilfælde også kaffe fra én enkelt farm- og får lov at betale prisen. "Vi ser en række af disse kaffebarer i København, for eksempel Amocca og Estate, og der er flere på vej. I den danske kaffebranche regner vi med, at der i løbet af et par år vil der være flere hundrede over hele Danmark. Og det vil yderligere sætte fokus på begrebet højkvalitetskaffe ", mener Jens Mondrup. Skal man se lidt historisk på kaffebarbølgen, er det nødvendigt at sige Starbucks."

—-
"Interessen for specialkaffe hænger tæt sammen med et fænomen, der nu er ved at bide sig fast i Danmark: kaffebarer. Ikke af den gammeldags slags, hvor man kunne købe en ganske ordinær kop kaffe og en ostemad til, men derimod højt specialiserede udskænkningssteder. Kaffebarer, hvor kunden vælger mellem en række nøje definerede sorter og blandinger- i visse tilfælde også kaffe fra én enkelt farm- og får lov at betale prisen. "Vi ser en række af disse kaffebarer i København, for eksempel Amocca og Estate, og der er flere på vej. I den danske kaffebranche regner vi med, at der i løbet af et par år vil der være flere hundrede over hele Danmark. Og det vil yderligere sætte fokus på begrebet højkvalitetskaffe ", mener Jens Mondrup. Skal man se lidt historisk på kaffebarbølgen, er det nødvendigt at sige Starbucks. Sådan hed den amerikanske kaffebar, der for nogle år siden åbnede i Seattle. Siden har Starbucks bredt sig til hele USA, til Japan og senest også til Storbritannien. "
Bønnefronten: Dyr kaffe i kopperne, Politiken, 2001

—-
Tilbage til wikien om gastronomi & opskrifter

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License