Lammeculotte

Opskrifter på lammeculotte. Lammeculotte er en god, saftig og relativt billig udskæring.

lammeculotte-sauce-vierge.jpg

Opskrift på grillet lammeculotte med kartofler, peberfrugt, oliven og sauce vierge

Opskrift på braiseret lammeculotte provencale med grønne linser fra Puy og braiseringslage

Flere opskrifter her.

Presseklip om lammeculotte

"I glasset var der på tjenerens anbefaling en fremragende siciliansk hvidvin på den forholdsvis sjældne grønne Grillodrue, fra producenten Rallo, 1998. Der var både fad og dybde i smagen og en smuk gylden farve lyset kunne spille i. Et glas kostede 75 kr. Til hovedretterne knappede tjeneren en flaske Big House Red op. Vi er i USA hos den vilde og gale producent Bonny Doon, 1999. Utrolig at de kan frembringe så fyldig og stor en smagsoplevelse af så ung en vin. En flaske koster 295 kr. En af de billigere i kortet. Hovedretterne kom på bordet. Møre, flotte skiver lammeculotte. Smukt stegt- ikke en finger at sætte. Dertil en bønnesauce tilsmagt med chorizo […] chorizo. I saucen lå gule bønner, brune bønner, grønne bønner, hestebønner- et orgie for en bønneelsker. Der var endvidere en mynte-couscous, delikat og velafstemt i myntesmagen, en fallisk persillerod, der rejste sig potent midt på tallerkenen og endelig en gedeost-farseret rød chili, 200 kr. Sidstnævnte var klart for voldsom i styrke. Det var lidt synd for de andre, flotte smagsnuancer. Måske skulle man skifte til en lidt mildere chili eller piment, for ikke at brænde gæsterne af."
Kokkehuerne: Fusionsbombe, Politiken, 2001

Besøg Bergholts opskrifter og læs flere spændende opskrifter.

"Alt i alt et anbefalelsesværdigt projekt. Lammekoteletter kan være en fuldstændig nydelse, eller en sej omgang. For at tage det værste først, så er den idé de har fået i supermarkederne med at skære en kølle ud i skiver og sælge den som lammesteak ikke ret god. Køllen er beregnet til at stege hel. Hvis man vil have mindre stykker, skal den skæres ud som hele muskler. Lammeculotter f.eks. Det er fint kød, nemt at stege til to personer. Mørt og fint. Steaks skåret på tværs af alle muskler er noget skidt. Eneste anvendelse er i sammenkogte retter, hvor de får lov at mørne i en sauce ved svag varme, lige som i osso buco, men som steaks er de ubrugelige. Hvis man vil lave noget lammekød i sauce er det i alle tilfælde bedre med halsen i skiver eller en hel bov. Hvis det skal være rigtig forårsfint er en pande braiserede brændenælder dejligt til."
Får er en fest, Politiken, 2001

"De fleste mennesker beslutter først, hvad de skal spise, når de står nede i supermarkedet,' siger Jens Heimburger. Produktudvikling af lammekød kunne for eksempel være, at lancere nogle nye og spændende opskrifter- simpelthen give danskerne en ny betydning af lammekød. Der hvor reklamebranchen støder ind i en mur, er der hvor markedet er mættet. 'Det ville være meget svært at få danskerne til at drikke mere kaffe eller købe mere tandpasta. Her er det kun de forskellige mærker, der kan konkurrere indbyrdes,' siger Jens Heimburger. Men ellers ser han ingen grænser for hvad, man kan få danskerne til at spise, hvis produktet ellers er godt."
REKLAMEN BESTEMMER VORES MADVANER, Aktuelt, 1997

"En rigtig god og velkrydret lammegryde er lige, hvad man kan trænge til efter en dag med småspiseri og chokoladeduft. Vi har valgt at servere lammekødet i en kraftig currysauce, der kan spises med løse ris eller med friskt landbrød. Velkrydret mad, som ikke kræver den store opmærksomhed. Serveres med ris eller groft brød, sæt gerne en eller flere slags chutneys på bordet sammen med koldt øl. Til seks personer. 2-3 spsk mangochutney salt, peber. Tag halvdelen af løg, ingefær, hvidløg samt al safran og rør det i en skål med halvdelen af yoghurten. Vend lammekødet i den krydrede yoghurt og lad det marinere heri, mindst én time- og gerne længere. Varm smør og olivenolie i en gryde, svits kort curry eller currypasta heri under omrøring, tilsæt de resterende grønsager, samt evt. citrongræs og svits det hele gyldent under omrøring. Læg curry-grøntblandingen over på en tallerken. Tag kødet op af marinaden, kom evt. lidt mere fedtstof i gryden og brun kødet heri på alle sider. Tilsæt den krydrede yoghurtmarinade og resten af yoghurten lidt efter lidt. Bland grønsagerne i, krydr med dildfrø og salt, lad retten snurre under låg i 20 minutter."
En gryde der luner, Alt for damerne, 1992

Andre opskrifter

Flere opskrifter her, bl.a. gode forretter.

Tilbage til GASTRONOMI-WIKI

Besøg også Mediebevægelsen -- uafhængige medieplatforme

Flere opskrifter her.

Mere her om og af Kasper Bergholt

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License